Onze darm, het tweede brein

Goed nieuws: in juni 2020 zal ik mijn boek Onze darmen, het tweede brein publiceren.

Hieronder tref je al een artikel aan dat  in mijn nieuwe boek staat en ook gepubliceerd is in het blad De Natuur Uw Arts.

Onze darmen, het tweede brein

The science of gut feelings

Kort verslag over het symposium in het Planetarium van Artis te Amsterdam op 16 januari 2019.

Diverse nationale en internationale wetenschappers spraken over de relatie tussen hersenen en darmen.

Een citaat: Lange tijd hebben we gedacht dat de hersenen via signaaltjes de rest van het lichaam aanstuurden. Er zijn steeds meer wetenschappelijke studies die aantonen dat wat in uw darmen leeft beïnvloedt hoe uw hersenen zich ontwikkelen en hoe ze werken.

* Welke invloed hebben uw darmbacteriën bijvoorbeeld op gevoelens van geluk of verdriet?

* Welk effect kan uw voedingskeuze daar op hebben?

Helaas werd de aandacht gevraagd voor probiotica. Zelf kies ik hier niet voor, vandaar hieronder mijn artikel over onze darmen, het tweede brein.

Mijn persoonlijke interpretatie is: het geluk zit in jouw darmen.

De neurotransmitter serotonine, ook wel het gelukshormoon genoemd, wordt voor 80% in onze darmen geproduceerd en zorgt voor een goed humeur, een gezonde slaap en eetlust. Daarom is het van groot belang dat de darmen goed functioneren. Het geluk in de darmen kan verstoord worden door bepaalde eiwitten in gluten (granen) zoals gliadine en exorfinen, omdat deze de productie van serotonine remmen. Hierdoor kan er een tekort aan serotonine zijn, waardoor je depressief kunt worden.

Onze darmen, het tweede brein

Als de motor van je auto niet schoon is, functioneert die niet goed. Zo is het ook met onze darmen. Uit onderzoek blijkt dat er een sterke relatie bestaat tussen enerzijds slecht functionerende darmen en anderzijds lichamelijke en psychische aandoeningen en gedragsveranderingen. Niemand praat graag over zijn darmen. Met dit artikel wil ik dit taboe doorbreken. Je stoelgang ’s morgens bepaalt hoe jouw dag eruit zal gaan zien. Steeds meer mensen hebben het prikkelbaredarmsyndroom (PDS), maar erkennen voedselintolerantie als oorzaak niet.

De darmen maken deel uit van het spijsverteringsstelsel en hebben taken zoals:
* opname van voedingsstoffen
* aanmaak van vitaminen, mineralen en enzymen
* vertering van het voedsel
* transport van voeding door peristaltische bewegingen
* overbrenging van voedingsstoffen naar het bloed
* afgifte van onverteerde voedingsresten
* productie van hormonen ofwel neurotransmitters zoals histamine, serotonine en dopamine

Onze darmflora bevat honderd miljoen zenuwcellen, waarvan 90% in verbinding staat met de hersenen. Het zenuwstelsel van de darmen wordt ook wel onze darmhersenen genoemd. Wist je dat het afweersysteem zich voor 70% in onze darmen bevindt? Zie je nu het belang van schone darmen?

Wij hebben een zeer lang spijsverteringsstelsel, net als de mensenapen. Deze voeden zich met fruit, groenten, noten, zaden, pitten en groene kruiden. De mens is een planten- en vruchteneter. Omdat wij ver verwijderd zijn van de natuur en de meeste mensen vlees, vis, melkproducten, granen en suiker eten, zijn onze darmen meer gaan lijken op een riool. Er bevinden zich hierin veel slechte bacteriën, waardoor rotting en gisting ontstaan.

Door ongezonde voedings- en leefgewoonten en voedselintoleranties kunnen darmklachten ontstaan zoals: winderigheid, opgezette buik, diarree, obstipatie, spastische darm, coeliakie, candida, lange darm, ziekte van Crohn, colitis ofwel ontstekingen aan het darmslijmvlies, aambeien, carcinoïd syndroom, verzwakt afweersysteem, darmkanker. Door darmstoornissen hebben vrouwen vaak ook gynaecologische klachten.

Voedselintoleranties
Een intolerantie voor gluten, melkproducten, histamine, suiker en alcohol heeft een negatieve invloed op de darmflora. Door het eiwit gliadine in gluten worden signalen via chemische transmitterstoffen in de darmen naar de gliacellen in de hersenen gezonden. Deze raken dan ontstoken. Er kunnen neurologische aandoeningen zoals depressie, dementie of schizofrenie optreden. Bij een verhoogd histaminegehalte kan een lekkende darm ontstaan, waardoor gifstoffen in het bloed terechtkomen en ons gedrag, de psyche en het zenuwstelsel negatief beïnvloeden. Door een gemis aan het enzym lactase veroorzaken melkproducten darmklachten. Suiker en alcohol kunnen zorgen voor gisting in de darmen. Het afweersysteem raakt steeds meer verzwakt. Uiteindelijk kan, mede door een intolerantie voor gluten, darmkanker ontstaan. Onze darmen hebben goede bacteriën nodig voor een sterk afweersysteem. Antibiotica vernietigen niet alleen de slechte maar ook de goede bacteriën en hebben dus indirect een negatieve invloed op de hersenen. Het is verstandiger om probiotica en natuurlijke antibiotica te nemen.

Invloed allergie op darmen en hersenen
De Duitse milieu-arts Klaus-Dietrich Runow, tevens auteur van het boek De darm denkt mee, behandelt al vele jaren mensen met chronische darmaandoeningen en neurologische ziekten.

Een patiënt kwam bij hem op consult. Alle symptomen van een psychose waren aanwezig. De oorzaak bleek te liggen bij voedselintoleranties. Hij had op een nuchtere maag een broodje met kaas gegeten. Hierdoor kwam een grote hoeveelheid histamine vrij. Er was sprake van een neurotoxische reactie. Runow heeft hem een antihistaminicum moeten toedienen. Zijn oriëntatie van tijd en plaats kwam terug. Later is hij opgenomen voor een psychiatrische behandeling. Runow raadde een koemelk- en glutenvrij dieet aan. Helaas staan artsen meestal niet open voor de relatie tussen voedselintolerantie en hersenaandoeningen, waarvan de oorzaak vaak ligt in de darmen. Runow noemt de darmen ‘onze buikhersenen’. Uit dit verhaal blijkt maar weer welke schade tarwe en het melkeiwit caseïne aanrichten. Tevens wordt bevestigd dat er een duidelijke communicatie bestaat tussen de zenuwcellen in de darmen en die van de hersenen.

Wetenschappelijk onderzoek
Steeds meer wetenschappelijk onderzoek wijst uit dat er een sterke relatie is tussen darmen en hersenen. Bij een depressie is een tekort aan serotonine en een teveel aan histamine. Bij parkinson is er een tekort aan dopamine. De neurotransmitters histamine, serotonine en dopamine worden grotendeels in de darmen aangemaakt. Daarom worden de darmen ons tweede brein genoemd. Als de darmen vervuild zijn, voelen wij ons psychisch minder goed en kunnen gedragsveranderingen optreden. De meeste hersenaandoeningen hebben een relatie met darmstoornissen, die vaak veroorzaakt worden door niet erkende voedselintoleranties. Bacteriën, schimmels en allergieën hebben een negatieve invloed op het zenuwstelsel. Ons gedrag kan hyperactief worden, zoals bij ADHD. Ook autisme heeft een relatie met voedselintolerantie en onze darmen. De exorfinen in gluten remmen de productie van de neurotransmitters dopamine en serotonine. De laatstgenoemde neurotransmitter is nodig voor een goede peristaltiek van de darmen, een gezonde eetlust en een goed humeur.

Enkele nuttige adviezen

* Door voeding op de juiste manier samen te stellen verloopt de spijsvertering beter.
* Fruit kun je het beste alleen op een nuchtere maag eten. In combinatie met andere voedingsmiddelen kan namelijk gisting in de darmen ontstaan.
* Biologisch geteelde appels reinigen en versterken de slijmvliezen.
* Door voldoende te bewegen en te ontspannen ontstaat een goede peristaltiek in de darmen.
* Kies bij voorkeur voor plantaardige voeding zonder pesticiden en E-nummers. Deze voeding bevat de nodige vezels voor een goede darmfunctie.
* Door sober te eten, de tijd hiervoor te nemen en goed te kauwen ontstaat een goede spijsvertering.
* Van groot belang is om een intolerantie voor gluten, melkproducten, histamine, suiker en alcohol op te sporen en je voedingspatroon aan te passen.
* Laat je testen op candida oftewel een schimmelinfectie in de darmen.
* Vermijd zo veel mogelijk antibiotica en andere medicijnen, want deze hebben een negatieve invloed op de darmen. Kies voor goede bacteriën ofwel probiotica.
* Natuurlijke antibiotica zijn: waterkers, knoflook, citroen, peterselie, appels, aloë-verasap, groene kleipoeder, appelazijn (biologisch, zonder sulfiet), oregano, broccolikiemen, kurkuma.
* Een goede buikademhaling ontspant de darmen.
* Wist je dat de hurkzit de natuurlijke houding is om te poepen?

De dood huist soms in de darmen
Giulia Enders, de Duitse auteur van het boek De mooie voedselmachine, schrijft over de charme van de darmen. Helaas is dit niet altijd zo. Ook zij heeft darmproblemen door de intolerantie voor melkproducten en gluten. Deze voedingsmiddelen vermijdt zij. Op een feestje tijdens haar studie ontmoette zij een jongen. Het viel haar op dat hij enorm uit zijn mond stonk. De volgende dag was hij dood – hij had zelfmoord gepleegd. Deze ingrijpende gebeurtenis bevestigt dat een zeer zieke darm iemands psyche heel negatief kan beïnvloeden. Veel mensen hebben door een niet erkende glutenintolerantie een schimmelinfectie ofwel candida in de darmen. Daardoor kunnen de hersenen, dus de gedachten, ernstig vergiftigd raken. Mensen worden depressief, krijgen zelfmoordgedachten of plegen daadwerkelijk zelfmoord. Van dichtbij heb ik dit diverse keren moeten meemaken. Het heeft mij de ogen geopend over de relatie tussen enerzijds darmen en anderzijds psyche en gedrag.

Ervaringsdeskundige
Zelf heb ik in het verleden aan depressies geleden. Voedselintolerantie bleek de oorzaak te zijn. De depressiviteit begon in mijn darmen. Sinds ik gluten vermijd en plantaardig eet, heb ik geen last meer gehad van depressies. Nooit heb ik antidepressiva genomen. Ik wilde de oorzaak zoeken en die heb ik gevonden, God zij dank! Gluten is de grootste vijand voor mijn darmen en hersenen, maar ook mijn ogen. De vele verhalen van de buren in mijn straat hebben mijn weten bevestigd: een slechte darmflora heeft een negatieve invloed op lichaam, geest en gedrag. Je emoties worden beïnvloed door de darmflora; wij zijn onze darmen!

Wil je lichamelijk en geestelijk gezond oud worden en gelukkig leven? Zorg dan goed voor jouw darmen. Je brein zal je eeuwig dankbaar zijn.

TEKENEN IN DE TUIN VAN HET RIJKSMUSEUM IN AMSTERDAM TIJDENS DE ZOMER VAN 2018

Vanaf mijn kinderjaren had ik niet meer getekend. ‘Ik kan niet tekenen’, zei ik altijd. Terwijl ik genoot en ontspanning zocht onder de boom in de tuin van het Rijksmuseum,  werd ik op een middag geïnspireerd door de mensen die meededen aan de  tekencursus, die in deze tuin  tijdens de zomer van 14.00 uur tot 16.00 uur gegeven wordt. Ik had 3 boekjes gekocht en ben gewoon maar begonnen met tekenen op mijn manier in mijn eigen stoel in de tuin, dichtbij mijzelf blijvend. Ik moet je zeggen: tekenen  werkt zeer ontspannend en ik word er vrolijk van. Volgens mij worden de neurotransmitters dopamine of serotonine  ofwel de gelukshormonen aangemaakt tijdens het tekenen. Van techniek en perspectief heb ik geen kaas gegeten, men noemt deze naïeve tekenkunst, maar dan in positieve zin. Het gaat om het genieten. Ik hoop dat jullie ook genieten van mijn tekeningen en een bezoekje aan het Rijksmuseum en de mooie tuin.

Hieronder vind je  een paar tekeningen:

Kerstmis 2018
Ik wens je goede kerstdagen, een gezond 2019 en vrede in jouw hart toe.
dorpje in Italië
dorpje in Italië
Rijksmuseum in Amsterdam
Rijksmuseum in Amsterdam
wallaby in Artis
wallaby in Artis

tekeningen standbeeld in tuin van Rijksmuseum

tekening Catalaans dorp door Didy van de Veer
Een pittoresk dorpje in Catalonië
tekening bloemen Didy van de Veer
I dream in another language
tekening dorpje door Didy van de Veer
Kleuren hebben een positieve invloed op de lichamelijke en geestelijke gezondheid.
tekening bloemen door Didy van de Veer
Als een bloem zo is het leven. De ene bloeit uitbundig, de andere maar even. Dat is het mysterie van het leven.
tekening Sagrada Familia door Didy van de Veer
Het bouwwerk Sagrada Familia in Barcelona van de Catalaanse architect Antoni Gaudi
tekening vogel en bloemen door Didy van de Veer
De mens is onderdeel van de natuur. Door de natuurwetten te volgen blijven wij geestelijk en lichamelijk gezond.
tekening I Amsterdam door Didy van de Veer
tekening I Amsterdam door Didy van de Veer