Goede voedselcombinaties

GOEDE VOEDSELCOMBINATIES

 

verschillende soorten fruit

 

Goede voedselcombinaties bestaan uit een goede samenstelling van  voedingsmiddelen in dezelfde maaltijd, zonder dat het spijsverteringsstelsel onnodig wordt belast.

Als we spreken over voedselcombinaties bedoelen wij de vijf voedingsstoffen: eiwit, vet, suikers, zetmeel en zuur. Een voedingsstof domineert. Je noemt deze de dominante en deze programmeert het hele verteringsproces. Als je verschillende voedingsmiddelen samen eet, wordt deze verhouding verstoord. Koolhydraten kun je delen in twee groepen: suikers en zetmeel. Zetmeel bestaat uit complexe suikers. Zetmeelrijke voeding zoals granen moet dus eerst worden afgebroken tot dubbele en daarna tot enkelvoudige suikers.

De dubbele suikers, waartoe ook melksuiker (lactose) behoort, zijn moeilijk verteerbaar en kunnen klachten veroorzaken zoals maag- en darmstoornissen. Door koolhydraten en eiwitten samen in een maaltijd te eten, ontstaat er een slechte voedselcombinatie, er zullen klachten optreden. Na het eten ben je ook vermoeid, alle energie gaat naar de spijsvertering.

De meeste dierlijke voedingsmiddelen zijn zuurvormend en moeilijk verteerbaar. Fruit en groenten daarentegen zijn makkelijk te verteren. Een goed advies: eet nooit fruit en groenten in dezelfde maaltijd. Er is dan sprake van een slechte voedselcombinatie. Hierdoor kan er gisting ontstaan. Fruit kun je het beste op de nuchtere maag eten. Fruit reinigt het lichaam. ‘s Middags kun je overgaan op een groentemaaltijd. Groenten geven energie aan het lichaam.

De meeste mensen zijn gewend om alles door elkaar te eten zoals: kaas, eieren, brood, vlees, aardappels en zoetigheid. Hierdoor is er sprake van een slechte voedselcombinatie. Zij kunnen last krijgen van lichamelijke en geestelijke klachten zoals overgewicht, opgezette maag en darmen, zure oprispingen, winderigheid, voedselintolerantie, vermoeidheid, darmverstopping en depressie.

Goede voedselcombinaties zijn bijvoorbeeld:

· brood met een salade of groentesoep
· vlees en groenten
· een salade met kaas
· aardappelen en rauwkost

goede voedselcombinaties

Voordelen van goede voedselcombinaties

In het begin zul je even moeten leren hoe je je maaltijd samenstelt. Probeer het maar eens een weekje.

Door goede voedselcombinaties toe te passen krijg je:

· een betere spijsvertering
· een gezonde darmflora
· een betere opname van vitamines en mineralen
· een sterk afweersysteem
· een slank figuur
· een beter humeur
· een mooie en gave huid
· meer energie en levenslust

Levend voedsel bestaat uit fruit, groenten, kruiden, kiemgroenten, noten, pitten en zaden. Bij dit natuurlijk voedselpatroon  is er sprake van een juiste voedselcombinatie. Op de pagina levend voedsel  en recepten is dus sprake van goede voedselcombinaties.

Hier vind je voorbeelden van goede voedselcombinaties
Ook deze website geeft voorbeelden van goede voedselcombinaties

schaal met fruit